Records
d'una Setmana Santa i Pasqua als finals del anys de cinquanta del
segle passat a l’Alcora.
La
benedicció de Rams es feia en la plaça l’església, es portaven
palmes verdes i llorer. De olivera mot poqueta, n'estava de moda.
Les palmes blanques tan sol les portaven els membre del ajuntament,
sent l'admiració de tots els xiquets que mai les havien vist. La
proceso es feia per la volta de la vila. Carrer Venerable, Plaça de
la Sang, carrer Teixidors, Caldo, Agua, Plaça la Sang, carrer Major,
placeta del Pati, carrer dels Moros i plaça de l'Església.
La fira
tenia per aquell temps molta importància, es feia a la plaça sant
Roc. N’havien Barraques de tir. Carrusel, barquetes, balance !Ha!
Un de aquells anys en va produir un gran esdeveniment. Venien el
autos xoque! Imagineu que cassi no n’havien coxes particulars i nos
donaven la oportunitat de conduir-ne un con si foren xofer
professional.
Dimecres
Sant
Con en
altres pobles del voltant, el dimecres es feia la «Solis-passa»,
pareix ser la la paraula volia dir «salvació de passa», els
capellans anaven per el poble junt als escolanets i un ramat de
xiquets i xiquetes pera recaptar de casa en casa alguna ajuda per a
les festes, la costum era contribuir amb unes monedes o en un parell
de ous, el capellans marcaven les cases dels veïns que contribuïen,
tirant a la porta un grapat de segó pastat en aigua.
Pareix que
el acte recordava el passatge del Èxode, quant el poble de Israel va
ser alertats per Moisés a marcar les portes en la sang del xai pera
que entrara el Àngel Exterminador i matara al primergenit.
La
Solis-passa va ser el origen de la cançó que es canta la baixar de
Sant Cristòfol el dia del Rollo. Ous ous, Bona coca i bon dijous,
...
Dijous
Sant
Per fi
vacances. La fira estava tancada per ser dies de especial devoció.
Per la vesprada es feia la missa del sopar del Nostre Senyor i per la
nit processo amb representació de la Passió. El Crist portant la
creu, jueus, les tres maries. romans.
Pera els
xiquets eixir disfressat de romà o jueu era tot un honor. En un
local de n’havia on avui es troba el «Tot a cent» en la costereta
del rellotge, ja per mitja vesprada havien xiquets trigant per
disfressar-se, ens posaven una cuirassa de cartró, unes faldes
curtes, i agafant amb la ma una llança de fusta, ens transformaven
en soldats romans. Els jueus anaven vestits amb una bata llarga a
ratlles, de aquell tipus de teixit de que en que se solien fer les
cortines, amb un mocador al cap, i sobra tot ens pintaven amb un suro
socarrat una espesa barba i bigot, pera semblar mes ferotge.
Existia una
Banda de Cornetes i tabals, la qual obria la processo tocant marxes
de un regust mes o menys militar, la banda de música, formada per
aquells temps per una vintena de músics amb instruments de abans la
guerra, tancava la desfilada tocant el que bonament podia.
Divendres
Sant
Jesús
havia mort. No se podia fer soroll, les campanes no es podien tocar.
Per a suplir els tocs de les campanes, els escolanets, anaven per el
poble cridant als oficis sagrats, tocant la carraca. La carraca era
un artefacte de fusta con les solen eixir el les bosses de cotilló
de cap d’any, però gegant. Feia un soroll de mil dimonis. Jo no
podia entendre con es preferia aquell so al de les campanes.
La costum
tan con ara, era visitar al Crist a les esglésies. I fer el via
cru-cis pujant al calvari, recorde al xiquets cantant el «Perdona a
tu pueblo» dirigir per un «hermano de la Salle», resant en cada
una de les estacions.
Per la nit
processo, era molt nombrosa, anaven casi tot els homes del poble
!homes! !e!. De imatges sols la dolorosa i el sepulcre. Confrares de
vesta (momets) cassi no n’havien, en podien eixir deu o dotze de
cada vesta, la morá i la negra, i els de sepulcre. La mare Deu dels
Dolors anava acompanyada de les seues set majorales, úniques dones
que desfilaven. Tot, con no, acompanyats per la banda de cornetes i
tabals que obria la marxa, i la banda música que la tancava. Els
xiques desfilaven al principi de la processo tots formals amb el
corresponen ciri. Seguits per els adults, tots mudats en la millor
roba. Les dones tenien que anar la fin de processo després de la
banda de música.
I seguia
estan la fira tancada!.
Dissabte
Sant
Dia mol
avorrit. Nos havien dit que abans Jesús ressuscitava a mig dia . I
ja estaven un grapat de xiquets voltant la fira, a vore si la
obrien, mes res, fins al diumenge. En aquells temps no n’havia
resurrecció fin la missa de gloria a les dotze del la nit i per tan
res de diversió, la radio sold retransmetia oficis sagrats, sermons
i música clàssica. Quant es va posar en marxa la televisió també
feien el mateix, afegint processons i alguna pel·lícula de la vida
de Crist o de algú que altre Sant. Tampoc n’havia cinema.
Diumenge
de Pasqua
A la
processo del encontre, es feia mol de mati. Al no haver tambors i
bombos, el Crist i la Verge se repatrien el acompanyament entre les
cornetes i tabals, i la banda de musica fent el mateix recorregut que
aleshores. Les majorales acompanyaven al la Verge de l’Aleluya i
quan se trobava amb el Crist a la plaça de Espanya, tal con ara li
canviaven el manto negre per la mantellina blanca. En el moment del
encontre la banda tocava el himne de granaders (Hmne Nacional) es
soltaven colons, i tots junts tornaven a la església. Per aquells
anys es va fer la imatge del Crist ressuscitat, pues abans es treia
la Sagra Forma con el dia del Corpus.
Per la
vesprada les quadrilles de jóvens solien anar a berenar al riu (per
cert en pasqua no ens solien banyar, feia fred), o en algú altre
lloc. !Aquest era en veritat el començar de les festes de Pasqua!
A! Ja
estava oberta la fira!
Dilluns
de Pasqua- Dia del Rollo.
Processo a
Sant Cristòfol. Sol xiquets fin els catorze anys.
Tal sols,
amb cinc o sis anys ja solien pujar sense que ningú que els
acompanya-ra.
Ben mudats,
mols de ells estrenant trajo, amb sabates noves, i amb la recomanació
de les mares de que anaren en comte i que no trencar-les.
Mes no mes
començaren a pujar, també començaren a desafiar qui aplegava
abans. per al qual tiraven al recte per les travesses, podeu pensar
con quedaven les pobres sabates.
Després d'esmorzar els xiquets, con no, voliem passar el rato jugant, mes els
guardes rurals els feien anar a la missa, i tots plegats després
baixaven cantant con avui (sol que no mes que xiquets), a traure el
rollo.
En la
baixada havia la costum de que el major es posaven de acor pera
apretar als mes menuts al centre de grup. Al eixir de la plaça
Espanya es anava per el carrer Constitució, Moliners i plaça Nova,
el apretar-se era molt dolent al entrar en la plaça. En el que es ara
la entrada a la plaça de la Església des la plaça Nova havien dos
cases junt al que avui es l'escola de la Epa, la entrada en la plaça
era molt estreta, i allí se feia un tapo on acabaren molts xiquets
menuts ploram. Mes, con anaven sols se tenien que apanyar con
pogueren.
Entraven
tots en l'església per porta principal i un vegada havien entrat
tots, es començava a donar el rollo per la mateixa porta. Començam
con ara per els mes menudets que con a cosa excepcional els portaven
els pares al braç, i els que anaven vestits de angelets als que es
donaven dos rollos, que per llavors en eren mol poquets.
Per els
temps que jo recorda, ja era molt poca la gent que venia dels pobles
del voltant en matxos, «aques» o burros, però segons comptaven els
majors, uns pocs anys abans era la manera habitual.
En aquests
temps la gent va començar ha vinir en autobusos, camions i en els
pocs cotxes particular que havien.
Després el
xiquets repartien en rollo per les cases de familiars i coneguts a
canvi de algunes perretes ( el que es deia fer de fira) i en la fira
solien acabar aquelles escasses monedes ( sobre tot aquell any del
primer autos de xoque).
Per la
vesprada fira i els mes majorets ja a berenar tot junts xics i
xiques!
Dimarts
dia de la dobla.
!Per fi el
dia de la dobla!
Vosaltres
ens
podeu preguntar, per que els iaios celebren tant
el dia de la Dobla? Tal vegada vos pareix-ca rar. Pues
avui pareix un dia afegit que molts aprofiten per anar a comprar al
Corte Ingles.
Mes
en aquell temps,
pera els
joves i adolescents era
el dia mes important
de les festes.
En
aquells temps els xics i les xiques, anaven a escoles separades,
estaven les mongetes pera xiques, els «hermanos»
pera xics. I en les escoles nacionals, (
sol existia les que avui es nomenen Compte de Aranda) les
xiques
anaven al piso de dalt i els xics al de baix, el pati estava dividit
per una linia imaginaria que anava per el centro de una fonteta, que
tenia una aixeta en cada part pera
sexe
pugues veure sense creuar la limnea ,
estava completament prohibit que algun membre de un sex passara al
pati d'altre, moltes
vegades es posava un mestre o mestra pera vigilar-lo, els
xics i les xiques rarament parlaven entre ells i també
era estrany
que jugaren tots junts, cosa que estava molt mal vista. Als
treballs les xiques, (les
que treballaven fora de casa),
solien fer-lo
als pintadors
o a la fàbrica de
tovalloles on treballaven
molts pocs
homes, mentres el xics preferien les premses
on
no treballava cab xica.
Mes el dia
de la dobla, la costum permetre que xics i xiques amaren junts a
esmorzar a la muntanya i a berenar a quelcom lloc de costum.
Ja
dies abans les quadrilles de amics i amigues es posaven d’acord
pera el dia, tot eren
comentaris en veu baixa entre ells. Per
el xics reca-dos i propostes a les xiques. Per
les xiques rebutjos
als
que no es agradaven,
espera a vore si
aquells que ens feien
gots el
diuen
alguna cosa.
Alegries,
decepcions,
ets. Be,
el
de sempre.
D’aquesta
mena aplegava el gran dia, a
alguns es eixia be i se ho
passaven pipa, inclús es feia
alguna que altra parella de nuvis.
Altres tal vegada per la
manca de costum d’anar
junts, s´avorrien
con a ostres, acabant gaire
be decepcionats.
Con
pera no parlar-se mai mes!
Be, fin l’any que be.
Dia de
Sant Vicent
Per Sant
Vicent la costum tal con ara era pujar a la ermita, alguns en la
proceso para esmorzar, allí a anar a la missa i altres després. I
baixar al voltant de mig dia acompany al Sant. Con a cosa singular
que des-de el segle XVIII estava prohibit fer els actes religiosos en
valència, mes aquest dia en raó de que Sant Vicent era valència,
es permetia fer el sermó amb la seva llengua.
Sols son
records escrits a rajaploma sense cap interés de ser rigorós amb el
que pogués ser la història oficial.
L’Alcora
28 de Març 2018.
El dia del Rotllo el recorda com la pujada a sant Cristòfol i una vegada dalt, menjar-te la insípida mona de pa de mida i ous. Com en aquella època no solíem portar líquid en costava menjar-me-la a l'embafar-me; i els ous els odiava. Ara ja no.
ResponderEliminarTambé em ve a la memòria el "rual" que ens obligava a anar a missa (i no era diumenge!!!).
Quan ens tancaven a l'església era un plaer escodrinyar per la zona de l'altar major. A vegades patinaven amb les sabates pel piso que era molt fi.
I la major alegria era que els oncles i els avis en donaven per un trosset de rotllo un duro!!! Quan habitualment era una pesseta. Amb un duro (cinc pessetes) anàvem al cinema (2) es compràvem un "fumate" (refresc de colorets), unes rosquilletes i un "mantecao", tots a una pesseta.
I òbviament els cotxes de xoque, les barquetes i el "vaivén"...